Blanche pisała niedawno tekst o tym, że warto rozmawiać przed grą, żeby ustalić potrzeby wszystkich graczek i graczy. Brakowało mi jednak w jej tekście wskazówek, jak rozmawiać, w jaki sposób wyciągnąć z tej rozmowy potrzebne nam do gry informacje.

Podczas prelekcji Nigdy z wami nie grałam streszczałam narzędzie do umawiania się, jaki poziom opisu seksu i sytuacji erotycznych będzie dla współgrających najlepszy, oparte na oznaczeniach wiekowych filmów. Niedawno miałam przyjemność grać w Murderous Ghosts z MidMad i, ponieważ była to nasza pierwsza wspólna gra, ustalałyśmy, jaki sposób opowiadania jest dla nas obu komfortowy, a jednocześnie wystarczająco straszny.

Przed grą przedstawiłam po kolei kilka zdań, które dotyczyły naprędce wymyślonej sytuacji “idzie w twoją stronę duch z wykłutymi oczami”. Starałam się, żeby powstała podobna drabinka do tej przedstawionej przez Emily Care Boss. Ze zdania na zdanie dodawałam więcej szczegółów. W odpowiedzi na to MidMad decydowała, czy dany opis jest w porządku, czy może być mocniejszy, czy jest na granicy albo że nie chciałaby takich opisów słuchać. Było to bardzo ciekawe doświadczenie: z jednej strony musiałam szybko improwizować stopniowanie wybranego przykładu, fajnie było porozmawiać, gdzie są nasze granice – co pomaga, gdy chcemy poruszać się na krawędzi tego komfortu. No i przede wszystkim pomagało nam się to poznać i nawiązać porozumienie przed grą, co wpłynęło na to, jak dobrze nam się grało.

  • Idzie w twoją stronę duch z pustymi, czarnymi oczodołami.
  • Widzisz, jak widmowa postać wyłupuje drugiej oczy.
  • W twoją stronę idzie duch, zakrywając dłońmi oczy. Gdy je odsłania, jedna gałka oczna wypada.
  • Jego oczy zostały rozcięte ostrym narzędziem, najpewniej żyletką, oczy wylewają mu się z oczodołów, porusza się po omacku.
  • Zjawa przebija sobie zieloną tęczówkę zardzewiałym gwoździem, wyciąga gałkę oczną i wyrywa.
  • …i miażdży w pięści.

Te krótkie zdania mogą być testem, wyjściem do rozmowy:

Po pierwsze, opisy są coraz bardziej szczegółowe. Wolisz więcej szczegółów czy mniej?

Po drugie, są bardziej lub mniej obrzydliwe i powiązane z fizjologią. Czy chcesz, żeby naruszać twój komfort, jeśli będzie to miało sens w fikcji? Czy wolisz straszność mniej fizjologiczną?

Po trzecie, widoczne są efekty działań lub widoczne jest działanie. Czy ma to dla ciebie znaczenie?

Po czwarte, groteska. Straszy cię? Śmieszy?